Ježdění na čtyřkolkách už netáhne

Firemní teambuilding je v Česku přes dvacet let. Mnozí zaměstnanci už ale vyzkoušeli, co mohli, a nyní nastává čas na změnu. Chcete se podílet na tvorbě veřejně prospěšného projektu a při tom utužit pracovní tým? Filantrop.cz nabízí filantropický teambuilding. Co to je a jak to funguje, vysvětluje zakladatelka projektu Andrea Kosařová.

Jakým způsobem funguje filantropický teambuilding?
Filantropický teambuilding nahrazuje klasický teambuilding, který je založen na outdoorových aktivitách. Mnoho firem už ho za těch 25 let, co tu probíhá, absolvovalo a zaměstnanci by rádi uvítali 14705726_829757983794502_8921325882661091148_nnějakou novou aktivitou. Překonávání překážek a ježdění na čtyřkolkách už je zkrátka moc netáhne. Ve filantropickém teambuildingu lidé pomáhají manuální činností. Většinou projekt probíhá během jednoho dne na jednom místě. Pro lidi, kteří sedí celý den v kanceláři a pracují u počítače, je manuální práce vítaná změna. Když firma věnuje finanční prostředky, samotné zaměstnance to nijak nezasáhne, neprojde jim to doslova rukama, kdežto když pomohou manuální prací, tak si pomoc na vlastní kůži uvědomují a mají z toho dobrý pocit.

Jak to probíhá?
Může to probíhat dvěma způsoby. Jeden je, že přes den něco vytvářejí společně, večer mají volnou zábavu a tím to končí. Druhá varianta, která je ještě lepší, je, že večer mají vzdělávací program, během kterého rozebírají, jak zlepšit procesy a vztahy ve firmě. Účast na manuální práci jim pomáhá spolu komunikovat úplně jinak než ve firmě, musí se domluvit, co, kdo a jak provedou. S naším lektorem pak večer hodnotí odvedenou práci a pracovní zkušenost.

Copy of filantrop2Kde jste se inspirovali myšlenkou filantropického teambuildingu?
Filantrop.cz funguje přibližně rok. Spolupracujeme s firmou Česká cesta, která se pohybuje v oblasti vzdělávání přes dvacet let. Je to nejstarší organizace tohoto druhu v Česku. Domnívali jsme se, že by nebylo dobré zakládat další organizaci s podobným zaměřením. Filantropické teambuildingy už tu nějakou dobu fungují. Ty ale většinou fungují tak, že když klient vysloví přání něco podobného dělat, tak až pak se hledají projekty, kde by se dalo pomoci. To není pro příspěvkové organizace příliš komfortní, jelikož se nějaký projekt na míru hledá na poslední chvíli. My fungujeme tak, že sbíráme tipy na projekty dopředu, takže už máme předdomluveno, co a kdy je potřeba udělat, kolik bude potřeba lidí, kolik to spolkne času atd. Stres z organizace na poslední chvíli v našem případě odpadá.

Tento typ filantropického teambuildingu si ale vyžaduje projekty, které lze zvládnout jen za poměrně krátkou dobu, je to tak?
Když máte dost lidí, tak za jeden den lze stihnout strašně moc věcí, včetně třeba menší stavby dřevěného typu nebo podia. Spolupracujeme s firmou Archwerk, která má s podobnými projekty zkušenosti. Navrhují stavby tak, aby na nich mohli dělat i laici a vypadalo to pěkně a nebylo to nebezpečné.

Jak to funguje?
Archwerk připraví návod, což vypadá jako hezčí návod z Ikey, kterému porozumí úplně každý. Skládá se to z částí, které dostanou na starosti jednotlivé skupiny, většinou třeba jednotlivá oddělení firmy.

Kdo hradí vytváření návodů?Copy of filantrop8
Veškeré náklady hradí firma. My samozřejmě vybíráme projekty podle toho, kolik má firma prostředků. Vybíráme většinou nějaké stavební práce v atraktivních lokalitách.

Jakým způsobem sbíráte projekty?
Oslovujeme typově různé organizace, u kterých máme pocit, že by potřebovaly pomoc – příspěvkové organizace, dětské domovy, domovy pro seniory, kulturní památky, zvířátka. Snažíme se, aby nabídka byla co nejpestřejší. Už se nám ale stává, že o nás organizace vědí a samy nás začínají oslovovat.

A jakým způsobem oslovujete tu druhou stranu, tj. firmy, kter se chtějí podílet na filantropickém teambuildingu?
Spolupracujeme se zmiňovanou Českou cestou, která se pohybuje v oblasti teambuildingů, rozvoji a vzdělávání firemních týmů a zaměstnanců. .

Máte dostatek firem, které si žádají filantropický teambuilding?
Zájem roste. Díky webu Filantrop.cz máme nyní trojnásobek firem od počátku tohoto roku ve srovnání s rokem minulým. Čekáme, že to stále poroste.

Vedete nějakou mediální kampaň?
Snažíme se média oslovit. Posílali jsme tiskovou zprávu, zatím jsme ale bohužel neznamenali příliš velký zájem. Přisuzuju to tomu, že nyní se nacházíme v přípravné fázi projektů. Doufám, že média budou mít zájem, až skončí realizační fáze, což bude od května do října, a budou vidět výsledky dobrovolnické práce firem.

RUBRIKY: ,