Téma na pátou ranní

Než v roce 2007 nastoupila Jacquelline 17 Fullerová na pozici ředitelky neziskové sekce Googlu, pracovala v Nadaci Billa a Melindy Gatesových.

Než v roce 2007 nastoupila Jacquelline Fullerová na pozici ředitelky neziskové sekce Googlu, pracovala v Nadaci Billa a Melindy Gatesových.

Jacquelline Fullerová má podle mnohých nejlepší práci na světě. Křižuje zeměkouli a každý rok rozdá více než 100 milionů dolarů na charitativní účely. Stojí totiž v čele jednoho z největších korporátních dobročinných programů Google.org, charitativní větve internetového giganta. „Než Google vstoupil na burzu, zakladatelé Larry a Sergey napsali dopis potenciálním investorům. V něm jasně řekli, že nejsme a nebudeme konvenční společností. To vyjadřujeme i tím, že každý rok dáváme jedno procento čistého zisku na charitu,“ vysvětluje Jacquelline v pražské centrále české pobočky.

Sympatická tmavovláska původně do filantropie nesměřovala, zajímala ji po vzoru otce diplomacie. Na přelomu milénia se jí ale naskytla možnost pracovat pro Nadaci Melindy a Billa Gatesových a bylo rozhodnuto. Gatesovi podle ní přenastavili hranice individuálního dárcovství v tom, jak a kolik může jednotlivec dávat, a zejména v tom, jak dávat opravdu chytře, ne jen rozhazovat peníze plnými hrstmi.

V roce 2016 získala česká nezisková organizace Czechitas, která vzdělává ženy v informačních technologiích, jako první ve střední Evropě od Google.org grant ve výši 6,5 milionu korun. V průběhu dvou let za něj má vyškolit až 300 žen. „Věříme, že je důležité mít různorodé portfolio technologů, kteří vytvářejí naši budoucnost. Proto je důležité v této oblasti školit ženy a další minority,“ zdůvodňuje Jacquelline volbu své nadace.

Jaký se vám osvědčil přístup k dárcovství? Jaká je nejlepší strategie?
Bez ohledu na to, jestli mluvíme o korporátní filantropii, nebo individuálním dárcovství, myslím si, že je důležité přemýšlet nad tím, jak podporovat oblast, v níž mohu já jako dárce přidat k finančnímu daru i určitou svou unikátní hodnotu. Například Melinda a Bill Gatesovi se hluboce zajímají o oblast globálního zdraví. Přemýšleli tedy, jak mohou skrze nadaci doplnit aktivity, které se již dějí díky vládám a jiným institucím. Jednou z oblastí, kde má unikátní vliv Google, jsou technologie a inovace. Když se například podíváte, jakou kvalitu mezinárodních videokonferencí máme tady v Googlu a jaká je technologická úroveň v typické neziskové společnosti, zjistíte, že to tam vypadá jako Bohem zapomenutá země. A to mluvíme o neziskovkách, které dělají velmi důležitou práci. Je to tedy oblast, která může z našich technologií profitovat nejvíce. Jako společnost pak chceme být ještě diverzifikovanější a mít technology, kteří mají různé zázemí, proto investujeme i do vzdělávání žen.

www.socialinnovation.ie

Foto zdroj: www.socialinnovation.ie

To ale investujete do něčeho, co pomáhá růst vám jako společnosti. Jde pořád o filantropii, nebo je to spíš investice?
Všechny prostředky, které věnujeme, jdou přes granty, což z legálního pohledu nemůže společnosti přinášet nějaký přímý obchodní zisk. Cílem naší práce v Google.org není zvyšovat zisk. Před několika týdny jsme vyhlásili novou iniciativu, v jejímž rámci rozdáme 15 milionů dolarů na digitální vzdělávání. Děláme to v oblastech jako Indie, Indonésie či Brazílie, v prostředí, kde není vždy spolehlivý zdroj energie, kde není internet. Když moje a vaše děti potřebují napsat seminární práci do školy, mohou jít na internet a najít, co potřebují. Pokud jste ale chudé dítě někde v Brazílii s omezeným přístupem online, jak můžete profitovat z té ohromné studnice informací a znalostí, které na webu jsou? Proto financujeme skupiny, které se snaží situaci napravit, například texty překládají do lokálních jazyků, poskytují je ve formátech, které umožňují přístup i přes nekvalitní připojení.

Jak postupovat jako individuální dárce a zajistit, že peníze, které chci na charitu věnovat, budou utraceny efektivně?
Moje zkušenost říká, že lidé lépe dávají, pokud dávají do oblasti, pro kterou jsou zapáleni. Pokud byste po mně chtěla, abych vám pomohla věnovat milion dolarů, nejdřív bych se zeptala, co vám leží na srdci, co vás skutečně zajímá. Melinda Gatesová mluví o tématu na pátou hodinu ranní. Nad kterou věcí přemýšlíte, když nemůžete v pět ráno spát? Je to vzdělání v rozvojových zemích? Jsou to ženy ve vedoucích pozicích? Je to vědecký výzkum nemocí? Pokud dáváte tam, o čem něco víte a co vás zajímá, dáte více prostředků a zároveň dokážete zkombinovat vaše dárcovství s vaším intelektem. A tehdy můžete mít skutečný vliv. Neziskovce Czechitas, které jsme udělili finanční grant, chceme nabídnout i sílu našich zaměstnanců, kteří poskytnou své know‑how. Pro příjemce finanční pomoci chceme fungovat také jako partneři. Otázka tedy není jen, jak utratíte svůj milion dolarů, ale jak se zároveň vy sama zapojíte.

Je dárcovství společnosti Google ovlivňováno externími faktory? Například politickou situací?
Věříme, že v případě filantropie se musíme angažovat dlouhodobě. Vezměme si příklad žen na vedoucích pozicích v digitálním světě, to není něco, kde prostě zafinancujete závěr. Musíte na ty holky myslet, když jsou na základní škole a přemýšlet, jak je více vystavit světu technologií. Filantropie potřebuje řadu let a stabilní pohled na věc, ne skákat z tématu na téma. Samozřejmě bereme v úvahu globální kontext, ale u řady trendů lze jejich nástup vysledovat mnoho let dopředu. Například nyní přemýšlíme nad tím, jak zařídit, aby technologie, které přichází, nezhoršily globální ekonomické rozdíly, ale naopak je srovnaly.

Jak hodnotíte projekty, které žádají o podporu?
To je to nejtěžší. Lidé někdy žertují a říkají: „Jacquelline, ty máš tu nejlepší práci na světě, cestuješ a můžeš investovat více než sto milionů dolarů do úžasných projektů.“ Popravdě je to opravdu těžké, protože ne musíme říkat mnohem častěji než ano. Mám přátele mezi podnikateli v Silicon Valley a naše práce je v mnohém podobná, všichni hledáme tu nejlepší investici, která bude mít nejlepší ROI (return on investment). Jejich ROI je zisk, můj ROI je humanitární dopad. Typický investor dá finance možná do jednoho z 500 projektů, které mu jsou představeny. Náš poměr je obdobný. V okamžiku, kdy rozhodneme o tématu, na které se zaměříme, obrátíme se na naše lokální kanceláře a zeptáme se, kdo je podle nich nejlepší na jejich trhu. Pak se podíváme na jejich data a efektivitu, díváme se na to, jestli jsou kreativní, bystří, jdou rychle kupředu. Věříme, že i filantropie by v sobě měla obsahovat riziko, věříme, že je důležité investovat i do projektů, které nemusí uspět.

Píše se o vás, že podporujete inovativní filantropii. Co tento termín pro vás znamená?
V USA jde na filantropii několik miliard dolarů ročně, většina z toho je od individuálních dárců. Od korporací je pouze nějakých pět procent z celkové částky. Pokud by ale jen všechny americké společnosti daly jedno procento svého zisku, kde bychom byli? Bylo by to každý rok o 60 miliard dolarů navíc. Inovativní filantropie by měla být taková, kde se dárce dívá na záznam o činnosti subjektu. Co podle dat funguje? A spolu s dolary je potřeba přinést i vlastní zapojení, třeba ve formě zaměstnanců, kteří nějakým způsobem dané neziskovce pomohou.

Jak Google vyhodnocuje úspěch projektů, které financuje?
Všichni, ať už investujeme do byznysu, nebo do neziskového projektu, si chceme být jisti, že investice je dobrá. My jako společnost se hodně díváme na data. Pokaždé, když někomu schválíme grant, tak si s ním sedneme a dohodneme se, jaké budou výstupy z jeho aktivit, jaké budou jednotlivé kroky. A spolu s nimi to pak sledujeme. Řekli jste, že vyškolíte tolik a tolik žen a dívek? Jak to jde? Chceme, aby to byla konverzace, protože občas se může stát, že začnete s jedním přístupem, ale po cestě zjistíte, že to nebylo optimální, a chcete se posunout jinam. My zase chceme být natolik flexibilní, abychom to umožnili. Každopádně ale kontrolujeme, co se s našimi prostředky děje, a doporučila bych to každému, kdo věnuje peníze.

Ve filantropii se pohybujete skoro dvacet let. Jak se za tu dobu její svět změnil?
Změnil se hodně. Když jsem začínala v nadaci manželů Gatesových, filantropie byl takový malý, útulný, spící svět. Existovala tradiční místa, kam lidé posílali své peníze, a dostali za to své jméno na budovu. Nikdo se na nic moc neptal a očekávání nebyla příliš vysoká. Rodina Gatesových podle mého pomohla laťku výrazně zvednout, a to tím, že řekla, že v oblasti filantropie chce být stejně strategická a jít tak hluboko jako v byznyse. V Googlu se snažíme přijít na to, jak mít co největší dopad a návratnost z humanitárního pohledu. Tím chceme povzbudit ostatní společnosti. Chceme, aby si řekly, že děláme dobré věci, že to motivuje naše zaměstnance, že pro nás lidé chtějí pracovat, protože chtějí pracovat na něčem, co je přesahuje.

Podle statistik lidé v USA dlouhodobě dávají na dobročinné účely zhruba dvě procenta svého příjmu. Myslíte, že je možné dostat se výše?
Ano, a zajímavé je také to, že chudí lidé dávají více. Nejvíc dávají ti, kteří žijí od výplaty k výplatě, od těch se máme o štědrosti co učit. Zajímavé je také to, co dělají mileniálové. Nechtějí již jen psát šeky, chtějí kupovat od společensky zodpovědných firem, je pro ně důležité, jak tráví svůj čas, a chtějí jej trávit tím, že budou dělat dobro. A také přispívají finančně, takže se mi zdá, že trend do budoucna je slibný.

Jaké trendy to jsou?
V Googlu může například každý zaměstnanec věnovat finance na dobročinnost a my věnujeme tu stejnou částku do výše 6 000 dolarů. Tím chceme říct, že Google.org nemá patent na to, aby znal všechny bezvadné neziskovky, ale důvěřujeme vám, našim zaměstnancům, a rádi dáme peníze tam, kam je dáváte vy. Je to velká motivace. Dvacet procent z pracovního času mohou naši zaměstnanci také věnovat svým vlastním projektům a pracovat třeba pro svou lokální neziskovku.

Jacquelline Fuller - polaroid003_CBJACQUELLINE FULLEROVÁ (1969) vystudovala politické vědy na UCLA a veřejnou politiku na Harvardově univerzitě. V letech 1999 až 2007 byla zástupkyní ředitele Global Health, Nadace Billa a Melindy Gatesových, od roku 2007 je v čele neziskové sekce IT gigantu Google. Žije v Orindě v Kalifornii a má dvě dcery.

Článek vyšel v časopise Umění darovat / léto 2017.

Pokud byste měli zájem o jeho tištěnou podobu, napište si na: umenidarovat@nadacevia.cz a my vám ho zdarma zašleme.

RUBRIKY: ,