Den darování a dobrovolnictví #GivingTuesday již 29. listopadu

Jak vznikla v USA jedna z největších filantropických iniciativ, jak se rozšířila po světě a proč by se měl každý k fenoménu #GivingTuesday letos 29. listopadu připojit.

Henry Timms je v ýkonný ředitel kulturní a komunitní instituce v New Yorku, 92nd Street Y. Kampaň #GivingTuesday byla před čtyřmi lety jeho nápad.

Henry Timms je výkonný ředitel kulturní a komunitní instituce v New Yorku, 92nd Street Y. Kampaň #GivingTuesday byla před čtyřmi lety jeho nápad.

„Co říkáš na #GivingTuesday? Darovací úterý?“ Tak nějak zněla otázka, kterou své ženě položil počátkem září roku 2012 u snídaně Henry Timms. Narážel tím na Den díkůvzdání, svátek, který je v USA důležitější než Vánoce a koná se každý čtvrtý čtvrtek v listopadu. Tradičně po něm následuje dvoudenní požehnání ekonomice, během kterého Američané nejdříve fyzicky (tzv. Black Friday – Černý pátek) a poté po internetu (Cyber Monday – Kyberpondělí) vtrhávají do obchodů a e‑shopů a díky velkým slevám nakupují, co mohou. V utrácecím módu většinou vydrží až do Vánoc.

Výkonného ředitele respektované kulturní a komunitní instituce v New Yorku, 92nd Street Y, zkráceně 92Y, Henryho Timmse napadlo, že by z úterý, které po nákupech následuje, vytvořil den dobra – den, kdy člověk může udělat něco pro druhé, může něco darovat nebo pomoci. Takhle jednoduchá myšlenka to byla. Druhý den ji řekl svým spolupracovníkům. Do vůbec prvního #GivingTuesday měli šedesát dní na to akci připravit. Asha Curran, ředitelka Centra pro inovaci a společenský dopad při 92Y, byla u zrodu kampaně: „Mít šedesát dní před prvním #GivingTuesday znamenalo, že jsme všechno museli uvést do akce hodně rychle, s malým počtem lidí a rozpočtem.“ Ze všeho nejdřív oslovili ty nejprogresivnější filantropy, které znali, dále vědce a akademiky. Většina z oslovených se ke #GivingTuesday přirozeně a trvale připojila. Většina rozeně a trvale připojila. „Počítali jsme s tak padesátkou partnerů, ale za ty dva měsíce se k nám připojilo 2 500 partnerů, neziskovek, byznysů, škol i náboženských institucí.“

Zajímalo mě, jak na myšlenku #GivingTuesday reagovali lidé, když ji slyšeli poprvé. „S radostí a nadšením, nehledě na věk, náboženství či vlastní životní situaci,“ odpovídá Asha. „Je to myšlenka, díky které se každý může cítit skvěle, protože dávání vyvolá v každém dobrý pocit, opravdu, je to vědecky potvrzeno! Pro firmy je #GivingTuesday příležitost, jak myslet jinak, jak se propojit s lidmi, kterým poskytují služby, a jak jim sdělit skvělé příběhy. Co se týká jednotlivců, myslím, že lidem dělá dobře vědět, že jsou součástí něčeho většího, než jsou sami. Oslavují #GivingTuesday tím, že věnují něco na lokální úrovni, tedy že něco dávají své oblíbené firmě, oblíbené organizaci nebo vlastnímu městu, a přitom vědí, že lidé po celém světě v ten den vyznávají to samé. Tedy to, jak udělat svět a společnou budoucnost lepší.“

Puberťáci a dobro

Mlékárna Cabot Creamery vyzvala v kampani #GivingTuesday své zákazníky, aby posílali fotky, jak a proč se do #GivingTuesday zapojili. Marketing mlékárny také zviditelňoval jednotlivé farmářské rodiny, od kterých mléko pochází.

Mlékárna Cabot Creamery vyzvala v kampani
#GivingTuesday své zákazníky, aby posílali fotky, jak a proč se do #GivingTuesday zapojili. Marketing mlékárny také zviditelňoval jednotlivé farmářské rodiny, od kterých mléko pochází.

V roce 2012 se ke #GivingTuesday přidali velcí hráči jako PayPal, Microsoft, Snapchat nebo H & M, myšlenku podpořil Bill Gates i Barack Obama. Do organizačního týmu byli přizváni lidé ze zpravodajského webu Mashable i z Nadace OSN a Facebooku. Všichni dostali stejné zadání: Jak mohou přispět ke #GivingTuesday? Co je k tomu napadá? Timms a jeho tým se rozhodli, že nejlepší bude oslovit několik ambasadorů na sociálních sítích, aby se postarali o šíření informace. Vznikl také manuál pro neziskovky, které se učily nabízet se v místních sociálních sítích a místním zpravodajství. Rozhodnutí také padlo kolem loga. Timms a jeho skupina nechali vytvořit takové logo, aby neneslo název žádné organizace, jde prostě o srdce s propletenými linkami, a tak je snadno variabilní pro jednotlivé země.

Kampaň #GivingTuesday od počátku začala intenzivně pracovat se sociálními sítěmi, především na Twitteru. Už tehdy bylo zřejmé, že právě sociální sítě mohou být pro neziskovky a charitu výborná platforma. Lidé tráví na sociálních sítích spoustu času, propojují se tu s lidmi podobného smýšlení a daří se tu aktivismu. Sociální sítě jsou také přirozeným prostředím mladých, tedy i mladých filantropů, které Timms označuje jako philanthroteens. Oni mohou zpětně o #GivingTuesday informovat své rodiče.

Jednej lokálně

Texas Instruments, americká firma zabývající se výrobou integrovaných obvodů a počítačové techniky, se zúčastnila #GivingTuesday a spolu s neziskovkou United Way Worldwide rozvážela jídlo a zboží.

Texas Instruments, americká firma zabývající
se výrobou integrovaných obvodů a počítačové techniky, se zúčastnila #GivingTuesday a spolu s neziskovkou United Way Worldwide rozvážela jídlo a zboží.

Mnoho e‑shopů ten den vyhlašuje slevy a kampaně, kdy procenta z každého nákupu půjdou na dobročinné účely. Microsoft vybavil organizaci 92Y technologií, která umožňuje při #GivingTuesday sčítat data. PayPal loni zlomil rekord v nejvyšším objemu peněz věnovaných na charitu během 24 hodin. Komunikační firma v Paříži Havas Health vytvořila vlastní kampaň při #GivingTuesday na podporu rodiny Christopha Foultiera, člena Havas Health, který zemřel při teroristickém útoku v klubu Bataclan.

Nejde však jen o to, aby se probrali milionáři všech zemí a každý z nich poslal na účet neziskovky tučnou částku. I když, v inkriminované úterý padají každý rok zajímavá předsevzetí. Právě na loňský #GivingTuesday Mark Zuckerberg oznámil, že dá 99 procent z příjmu Facebooku na charitu. Jde ovšem o mentální nastavení, darem může být věnovaný čas, energie, vlastní úsilí, i kdyby to byl jen upečený koláč pro někoho jiného. Například ve městě Watertown ve státě New York se místní namísto darování peněz zapojili při organizaci Volunteer Transportation Center do darování času, rozvezli své sousedy, kteří nemají auto, případně jsou imobilní, po doktorech, nákupech a jiných nutných návštěvách. Nemusí také jít o jednodenní záležitost. Například new yorská škola Nightingale‑Bamford School připravila celý předmět, ve kterém se děti budou učit o filantropii už v mladém věku. Ne jeden den, ale celý rok. Nadace Billa a Melindy Gatesových sbírá příběhy z #GivingTuesday na MyGivingStory.

Mysli globálně

Mezinárodní nezisková organizace World Bicycle Relief se sídlem v Chicagu požádala na sociálních sítích lidi, aby se složili na nákup 800 kol pro školáky v Africe. Docházka se u žáků s kolem podle WBR zvedá o 28 procent a prospěch o 59 procent. Na #GivingTuesday 2015 se sešla částka na nákup 1 000 kol.

Mezinárodní nezisková organizace World
Bicycle Relief se sídlem v Chicagu požádala
na sociálních sítích lidi, aby se složili na nákup
800 kol pro školáky v Africe. Docházka se
u žáků s kolem podle WBR zvedá o 28 procent a prospěch o 59 procent. Na #GivingTuesday
2015 se sešla částka na nákup 1 000 kol.

Rok po prvním Darovacím úterý se kampaň rozšířila do Kanady, Izraele, Mexika, Singapuru a Austrálie. Z myšlenky, která vyrostla na americké tradici, vznikl po čtyřech letech jedinečný, celosvětový fenomén. Letos se přidá 71 zemí a v nich 40 tisíc partnerů. Většina zemí Den díkůvzdání neslaví, a tak musela newyorská centrála najít klíč k šíření #GivingTuesday po světě. „Vůbec jsme to ale nemuseli nijak vysvětlovat,“ upozorňuje mě Asha Curran. „Představa dne, kdy se něco daruje, zarezonovala ve více než sedmdesáti zemích a nikde nepotřebovali Black Friday a Cyber Monday, aby pochopili kontext. Na rozdíl od náboženských nebo národních svátků den darování nevylučuje nikoho. Máme velkou radost, že GT přišlo i do České republiky, moc se těšíme, jak naše spolupráce poroste. Letos jsme přivítali nové spojence také v zemích jako Chorvatsko, Slovinsko, Rusko a Dominikánská republika. V každém regionu je hnutí jedinečné, ale propojují nás stejné hodnoty.“

Úterý po česku

Letos se kampaně #GivingTuesday poprvé oficiálně zúčastní i Česká republika. Kampaň zastřešuje společnost Asociace společenské zodpovědnosti (ASZ) a UN Global Compact. Markéta Šetinová, manažerka rozvoje podnikání z ASZ Umění darovat vysvětlila, jak se jejich asociace ke #GivingTuesdayCZ v Česku dostala. „Před rokem jsme začali o #GivingTuesdayCZ přemýšlet. V té době se už v České republice firmy ke #GivingTuesday individuálně přidávaly, především ty mezinárodní. Na jaře jsme si začali zjištovat víc informací, začátkem léta jsme oslovili vedoucí tým globální kampaně. Prošli jsme výběrovým řízením, vysvětlili strategii, poslali reference. Získali jsme povolení, že můžeme používat značku #GivingTuesdayCZ a českou kampaň vést pod naším jménem.“

Ovšem ani v české kampani se návaznost #GivingTuesdayCZ na nákupní tradici Black Friday a Cyber Monday příliš neobjevuje. „Nemá to u nás tradici, ale i v Česku je konec listopadu dobré období pro filantropii, startuje tím předvánoční sezóna,“ říká Markéta Šetinová. Každým dnem se ke kampani připojují nové a nové české firmy a společnosti, jak lze zjistit na stránkách giving‑tuesday.cz. „Lidé se mohou zapojit sami, se zaměstnavatelem, přes neziskovku, připravit si vlastní akci, třebas malou. Stačí se přihlásit na stránkách, my jim budeme komunikačně pomáhat a můžeme jednotlivé aktivity propojovat.“ Logo srdce mohla Asociace společenské odpovědnosti upravit pro Českou republiku, takže srdce dostalo barvy české vlajky.

giving-tuesday-srdcePro toho, kdo se filantropií zabývá systematicky a dlouhodobě, #GivingTuesday žádným velkým pošťouchnutím asi nebude. Ale vědomí přináležitosti k desetitisícům lidí ve světě, kteří ten den začnou konat dobrodiní, má svou moc. V ten den se hladina dobra na planetě může významně zvednout. Chci vědět, co se po čtyřech letech spoluzakladatelce Ashe Curran na kampani líbí nejvíc. Co ji na tom nejvíc baví. Neváhá: „Že je v logu srdce. Sice se liší zemi od země, ale je v něm vždy srdce. Dávání, darování je totiž výraz toho nejlepšího v nás, je to výraz lásky.“

Jak se #GIVINGTUESDAYCZ zúčastnit:

  1. Vymyslete svou #GivingTuesdayCZ aktivitu a odsouhlaste si ji napříč organizací.
  2. Zaregistrujte ji na webu giving‑tuesday.cz, akci rádi komunikačně podpoříme.
  3. Vrhněte se do příprav a nezapomeňte vše pravidelně komunikovat na sociálních sítích pod hashtagem #GivingTuesdayCZ. My vás komunikačně podpoříme.
  4. Vaše aktivita by měla proběhnout 29. listopadu (nebo pokud se jedná o dlouhodobou akci, měla by být ten den zahájena/ukončena).
  5. Dejte nám vědět, jak vše dopadlo.

 

RUBRIKY: ,