Adventní čas inspiruje k dobročinnosti

Přibližně třetinu všech peněz vybraných na dobročinnost Češi darují právě v předvánočním čase. „Pro konec roku platí ve světě i v Česku číslo 31,“ říká ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová. „Třicet jedna dní má prosinec a zhruba tolik procent všech peněz lidé věnují na pomoc a charitu právě v předvánočních týdnech.“

A kolik to je celkově? Podle Fóra dárců lidé, firmy, nadace a fondy v Česku věnovali loni na prospěšné účely 7,5 miliardy korun. Je to zhruba o půl miliardy víc než v roce 2015. Lidé v minulém roce darovali 1,8 miliardy a firmy 3,7 miliardy. Nadace a fondy poskytly 1,4 miliardy. Veřejné sbírky vynesly 600 milionů, z toho přibližně 30 milionů přiteklo díky dárcovským textovým zprávám DMS.

Podle výsledků průzkumu tři čtvrtiny dárců získávají informace o dobročinných projektech na sociálních sítích. Tato média k darování pak inspirují čtvrtinu Čechů a Češek. Na facebooku je 98 procent neziskových organizací. Každá třetí využívá YouTube, sedm procent Twitter a pět procent Instagram. Příznivce se přes sítě snaží získat 89 procent spolků a nadací. Celkem 73 procent organizací komunikuje se svými fanoušky právě na facebooku a v dalších sociálních médiích. Tři z deseti organizací vidí sítě jako dobrý prostředek k získávání sponzorů.

Od roku 2011 do roku 2015 dárců přibylo. Jejich počet se v Česku zvedl ze 120.000 na 150.000. Nejštědřejší dárci jsou v hlavním městě, průměrný roční dar činil 15.000 korun. Následuje Moravskoslezský a Olomoucký kraj s 13.000 korunami. Naopak nejnižší částku poslali lidé na Vysočině a v Jihočeském kraji. Činila v průměru 9000 korun za rok.

RUBRIKY: